Nyskapning med høye ambisjoner
I fjor lanserte World Cup-arrangøren i Kvitfjell, Russisprangkonferansen. En konferanse strategisk plassert i målområdet i Kvitfjell. I år lanseres Summit Kvitfjell, næringslivsuka på snø. I tillegg til næringslivskonferansen har også Visit Lillehammer valgt å legge sin reiselivskonferanse, Snowballkonferansen, hit. Summen av disse to nasjonale konferansene er blitt Summit Kvitfjell.
I år fyller World Cup i Kvitfjell 30 år. I 30 år har arrangøren hatt fokus på utvikling, bygget stein på stein. Jobbet bærekraftig og strategisk. I fjor hevet arrangøren målsettingen mange hakk. Tiden var moden for større løft. World Cup skal være noe mer enn bare et skirenn. Kravene fra omverden var klare, og arrangøren tok utfordringen. Russisprangkonferansen ble en suksess. 263 deltakere første året, en strålende opplagt Tom Stiansen fikk selskap av gamle stjerner som Kjetil Andre Aamodt, Aksel Lund Svindal og Kjetil Jansrud. Det sammen med mange spennende foredragsholdere gjorde konferansen til en suksess. Både i forhold til faglig påfyll, lærdom og en sosial møteplass. I år legges lista enda høyere.
Det er mange som gjerne vil ta vår posisjon og det er alltid en kamp om å være fast inne på WC kalenderen. Da er det viktig at vi er offensive og innovative. Vi må tenke nytt og skape merverdi for alle som ønsker å være en del av arrangementet
Snowballkonferansen en del av Summit Kvitfjell
Merethe Sandum er reiselivssjef i Visit Lillehammer. Destinasjonsselskapet som dekker sju kommuner, fra Lillehammer i sør til Nord-Fron i nord. I denne destinasjonen står arrangement sterkt. Nesten siden tidenes morgen. Regionen var vertskap for de første nasjonale mesterskap for godt over 100 år siden, og hva er da mer naturlig enn å søke kompaniskap med arrangementene som de siste 30 årene har bidratt mest med internasjonal markedsføring av regionen, World Cup i Kvitfjell.
-Det har så langt vært en spennende reise. Snowballkonferansen er en av tre nasjonale reiselivskonferanser i Norge. Vi har en sterk og tydelig posisjon i forhold til bærekraftig destinasjonsutvikling og arrangementsturisme. Vi ønsker å bygge videre på det gode arbeidet som er gjort over mange år, og samtidig videreutvikle oss og tenke nytt. Summit Kvitfjell, næringslivsuka på snø, er et spennende samarbeid som vi håper og tror vil både begeistre og inspirere samt skape nye møteplasser på tvers av næringer. Denne type kraftsamling vil bidra til å løfte arbeidet med den Smarte Grønne Gudbrandsdalen videre, avslutter Merethe Sandum.
Viktig å tenke stort og framoverlent
Ole Kristian Kirkerud har som daglig leder i Hafjell Kvitfjell Alpin AS, selskapet som står bak World Cup-arrangement skjønt at det er viktig å tenke stort.
-Vi må tørre å satse. Det å være en årlig World Cup- arrangør forplikter. Det er mange som gjerne vil ta vår posisjon og det er alltid en kamp om å være fast inne på WC kalenderen. Da er det viktig at vi er offensive og innovative. Vi må tenke nytt og skape merverdi for alle som ønsker å være en del av arrangementet. Det viktigste er det sportslige, men vi må også bygge opp aktiviteter rundt selve WC rennet. Summit Kvitfjell - næringslivsuka på snø er en nysatsning som vil gi oss mulighet til dette. Gjennom dette arbeidet drar vi med oss mange spennende samarbeidspartnere, og vi kan gi mer tilbake til de og skape merverdi, sier Kirkerud.
- Responsen på fjorårets konferanse var veldig bra. Det bygger vi videre på til vinteren. I tillegg utvider vi med et eget messeområde, Kvitfjell Expo som vi også har store forhåpninger til. Dette blir åpent for deltakerne på konferansen torsdag og fredag, og for publikum på lørdag og søndag, sier Kirkerud.