Professor Innovasjon, NHH
Dr. Tor Wallin Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole (NHH), hvor han har vært ansatt siden 2013. Før sin nåværende rolle innehadde han flere akademiske lederstillinger, inkludert professor i markedsføring, instituttleder og førsteamanuensis ved både NHH og Handelshøyskolen BI.
På NHH har Dr. Andreassen vist sitt lederskap gjennom etablering og utvikling av nasjonale forskningssentre, som Centre for Service Innovation (CSI) (2013–2019) og Digital Innovations for Sustainable Growth (2019–2022). Disse initiativene har bidratt til å fremme forskning innen innovasjon og bærekraft.
Internasjonalt er han anerkjent som stipendiat ved flere ledende institusjoner, inkludert Service Research Center (Karlstad University, Sverige), Cornell Institute for Healthy Futures (Cornell University, USA), Center for Excellence in Service (University of Maryland, USA), og Cambridge Service Alliance (University of Cambridge).
Dr. Andreassen har en siviløkonomgrad fra NHH, en MSc i markedsføring (med utmerkelser) fra Handelshøyskolen BI, og en doktorgrad i økonomi fra Stockholms Universitet. Han har også gjennomført pedagogisk opplæring ved prestisjetunge institusjoner som Vanderbilt University og Harvard Business School.
Hans forskning er publisert i ledende akademiske tidsskrifter som MIT Sloan Management Review, Marketing Science og Journal of Marketing. Han er medlem av de redaksjonelle vurderingsstyrene for flere prestisjetunge tidsskrifter, inkludert International Journal of Research in Marketing og Journal of Service Research. I tillegg har han skrevet ni bøker og mottatt en rekke akademiske priser, blant annet MSI/H. Paul Root Award og flere Best Paper Awards.
Dr. Andreassen har hatt nøkkelroller i bransjen, blant annet som styreleder for INFORMS Service Science og visepresident for utdanning og faglig utvikling i European Marketing Academy. Han har også grunnlagt flere viktige initiativ som Serviceforum, Norsk kundetilfredshetsbarometer, Norsk innovasjonsindeks og den årlige Johan Arndt Markedskonferanse.
Som gjesteprofessor har han undervist ved universiteter som University of Cambridge, University of Maryland, University of Queensland og Vanderbilt University, i tillegg til å være gjestestipendiat ved Stanford University og University of Maastricht. Han er også partner i Digital Insight AS og styreleder i Fagrådet Open Innovation Lab-Norway.
Med en unik kombinasjon av akademisk dyktighet og praktisk erfaring, er Dr. Andreassen en ledende stemme innen innovasjon og tjenesteforskning, både i Norge og internasjonalt.